prata om allt man vill

Här kan ni prata svenska med varandra
torsten73

Re: prata om allt man vill

Beitrag von torsten73 »

Hej!
@ Mona-Linnea: Jag har hittat möjligheten att lära sig samisk på internet. Kanske blir det mer i februari. Jag hoppas att jag ska se polarskenen. I alla fall ska jag visa några foto här.
Har du varit på Ájtte när du var i Jokkmokk?

@ alla andra: Var är ni?

Hejdå
Torsten
Zuletzt geändert von torsten73 am 11. Dezember 2009 13:52, insgesamt 1-mal geändert.
Advertisement
Große Ferienhaus-Auswahl in Schweden - weitere Infos beim Klicken auf dieses Bild:

Klicke hier und schaue Dir viele beliebte Ferienhäuser in ganz Schweden an

BjoernBygg

Beitrag von BjoernBygg »

Hej Torsten.

Resa du med bil eller flyger du då? Sannolikt finns det massor av snö där och jag tänkte också resa på vintern till Lappland. Men jag fundera hur länge man behöver att nå framme med bil?
Var bo du där? Hotell eller stugor?

Hälsningar
Mikko
torsten73

Beitrag von torsten73 »

Hej BjörnBygg!

Jag åker med tåget, hela sträcken. Jag vet det låter galen att åka over 30 timmar med tåget, men jag gillar det. Man kan se så mycket från landskapet och får en känsle hur lång bort Lappland egentligen ligger. När jag stiga på, börjar semestern. I liggvagn kan jag sover så att jag blir relativ frisk jamfört med en bilresa. Dessutom är priset för banresa litet när man bokar flera månader förrut. Jag har inte varit däruppe med bilen.
Jag ska bor i Solberget det ligger vid Nattavaara. Därifrån ska vi gå med bil till Jokkmokk.
Hejdå
Torsten
Zuletzt geändert von torsten73 am 11. Dezember 2009 13:53, insgesamt 1-mal geändert.
maggan
Danksagung erhalten: 22 Mal

Beitrag von maggan »

Jag kan förstå dig att du gillar att åka tåg, det är för det mesta ganska lugnt och man kan sitta och titta ut genom fönstret. Som 12-åring åkte jag ensam från Stockholm till München genom DDR, det var spännande tyckte jag. Hoppas din resa till Lappland blir bra. Jokkmokk har jag varit i men det var längesen, på 60-talet tillsammans med mina föräldrar. Har inte precis några minnen därifrån. Min nästa tågresa blir nog från Kalkutta till Varanasi i Indien. Blir säkert också spännande.
Hej då och ha det bra.
Maggan
Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
wölfchen

Beitrag von wölfchen »

Hej tillsammans!

Jag vill gärna försöker det också att skriva på svenska, men det är svart för mig. Jag kan bara lite svenska.

Många hälsningar
wölfchen
BjoernBygg

Beitrag von BjoernBygg »

Välkommen Wölfchen,

om vi ofta snacka svenska här lära man sig ganska snabbt. Dessutom är det roligt att träffa nya människor.
Bra att det även finns några svenskar här de rätta oss.

Hälsningar
Mikko
wölfchen

Beitrag von wölfchen »

Hej Mikko!

Tack so mycket för den hjärtliga välkommen.

I kursen på folkhögskola vi ovanlig bilda meningar själv, vi bara läser texter i läsboken, tyvärr. Texter i läsboken eller övningsboken inte hjälpa mig att prata på svenska. Jag har problemer att bilda meningar. Det är lätt att läsa, men inte att prata/skriva själv.

Jag hade lära bättre med "Schwedisch aktiv". Men jag vet inte, var är min CD.

Var har ni lära svenska?
Mona-Linnea
Danksagung erhalten: 14 Mal

Beitrag von Mona-Linnea »

Hej wölfchen, har lärt mig svenska själv, med "Assimil", bok o CD:ar, tycker metoden funkar bra o är roligt med..
Alltså: leta efter din CD (vad har du för en ordning! :-) eller önska dig en ny till jul eller komm hit o skriv- så bildar du ju meningar själv.

Hej torsten73, vart har du tagit vägen?

Hej maggan, när ska du åka till Indien?

Hej alla, önskar er en festlig adventsvecka med konserter eller julmarknader eller snö.. iaf med många ljus i era hjärtan o fönster :-)
M-Lin
wölfchen

Beitrag von wölfchen »

Det är säker mycket interessant att kör med tåget. I forum är en reseskildring om en tour med inlandsbanan och mycket bra foton.

@Mona-Linnea:
Jag har inget ordning i och på mitt skrivbord, tyvärr. :oops:
Mona-Linnea

..naja, wölfchen, det gör nog inget.. tänker, du får en julklapp av jultomten ändå (om det handlar bara om skrivbordet!! :-)
M-Lin
wölfchen

Beitrag von wölfchen »

Mona-Linnea hat geschrieben:..naja, wölfchen, det gör nog inget.. tänker, du får en julklapp av jultomten ändå (om det handlar bara om skrivbordet!! :-)
Nej! Jag skulle vilja få en vackert julklapp (min jultomte har också ett slarvigt skrivbordet ;o) ).

Det är mycket interessant! Ett handtag och letanden börjar.

Du är säkert också lite slarvig. Jag känner ingen person som är 100 % ordentlig. Man måste har ett rum som är kaotiskt!

Jag är glad ... jag kan lyssna nu att min "nya" CD om Yana Mangi - Enyojk. Jag hoppas hon säljes snart den tredje CD. Jag väntar så länge nu.

Oj, det är svart att skriva på svenska.
Mona-Linnea

Jasså, wölfchen, du vill påstå att jag har, hemligt, helt hemligt, ett o-ordentligt o kaotiskt hörn?
Ånej, jag är en 100 % ordentlig person :-))))))))) Tänker jag ska få extrem många julklappar därför. (Efter julen säger jag sanningen, okej?)
Vad för musik handlar det om- på din ny CD? Och varför fick du den redan nu.. kan du inte vänta o letade hemligt efter dina julklappar i alla skåp?
M-Lin
Svipp
Danksagung erhalten: 8 Mal

Beitrag von Svipp »

Mona-Linnea hat geschrieben:Hej wölfchen, har lärt mig svenska själv, med "Assimil", bok o CD:ar, tycker metoden funkar bra o är roligt med..
@ Monna-Linnea: Vår kan jag handla det ? Får jag det här i tyskland? Vi åker till Sverige på lördag. I Åmål finns en stor bokhandlare, kan jag handlar det där ?

@ alla: Jag hade det so jobbigt sista veckor, eftersom jag måste sticka 4 par sockor för vår svenska grannar. Jag började lite sent därmed, men nu är jag färdig.
Jag tycker mycket om att läsa och skriva här och jag hoppas att vara här oftare efter semestern. :doppelwink:

Vi har mycket snö här in norr-tyskland! Och det blir alltid mer! :winterbild2:
Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
wölfchen

Beitrag von wölfchen »

Mona-Linnea hat geschrieben:Vad för musik handlar det om- på din ny CD? Och varför fick du den redan nu.. kan du inte vänta o letade hemligt efter dina julklappar i alla skåp?
Yana Mangi sjunger Joik. Jag hoppas till födelsedagen i Januari jag få en CD av Sofia Jannok. Hon också sjunger Joik. Jag inte letade hemligt efter mina julklapper. Det skulle jag göra aldrig. Jag har inte önska CD:n. Men jag vet redan, vad jag bli till jul, tyvärr. Kanske där är ändå en överraskning. Jag har en för min man :-flagge2.

I tisdags någon har skadad min bilen :twisted: och körde bort utan säga något. Jag är mycket arg nu. Jag hoppas polisen eller jag vill hitta den person.

Jag tycker i texten är många fel.

Trevlig kväll tillsammans!
Mona-Linnea

Hejsan, Svipp, underbar att du åker till Sverige.. önskar dig roliga vintriga dar där.. du kan köpa svensk-kursen här i Tyskland (http://www.assimil.de" onclick="window.open(this.href);return false;, jag tror, booksXL säljer den..)

Hejsan, wölfchen, tack för tips angående CD-skivorna, är intresserad av dem o ska leta efter dem.. Har bilen redan lagat?
Allt gott.. njut av snön... :-
M-Lin
Antworten