prata om allt man vill

Här kan ni prata svenska med varandra
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hallå igen,

och tack för alla "må bra - hälsningar". Ja, nu känns det bättre och snart kan jag börja sporta ordentligt igen hoppas jag.
Ett år utan riktig motion betyder för mig att jag lagt på hullet, på vintern finns det ju som tur är tröja och jacka men nu ska det visst bli vår snart och sen kommer sommaren fortare än vad man tror, oj oj oj...
Och sen skriver viljaovilja om ICA med alla goda saker man kan beställa - tur att portot är så pass dyrt att jag drar mig för att låta skicka något. Passar på att handla med mig när jag kör upp till Sverige i slutet på april. Tills dess har jag förhoppningsvis blivit av med några kilo och kan med gott samvete handla Felix smörgåsgurka, minst 10 burkar, kan jag äta direkt ur burken utan smörgås, ja, jag vet, det är inte klokt, men JÄTTEGOTT.... I min korg hamnar också kavring, prästost, Gevalia, knäckebröd, smörgåskex och sist upptäckte jag en trevlig blandning av olika rostade och saltade kärnor och kryddor som hette Thai Chili och som man strör över salladen. Kanske finns det här i Tyskland också - men jag har inte sett det än. Ja, och till slut precis som viljaovilja - några veckotidningar och jag känner inte heller igen någon. Fast sist såg jag Birgitta Andersson med nåt barnbarn och då blev jag återigen medveten om hur länge jag varit borta. Bokhandeln är också alltid med på programmet och det blir en hel del böcker varje gång. Nästa besök i Sverige ska jag handla med mig alla DVD med Stig Larssons trilogi och sen ser jag mig sittandes härhemma i soffan, titta på filmerna och mumsa i mig mjölkchokladen, som jag INTE skulle handla i affären p g a alla kalorier man är tvungen att äta. Fast det har jag glömt när jag är på färjan till Puttgarden och de ligger så fint där i hyllan......
Mina gympadojor står beredda, ich kann´s gar nicht erwarten.

Vi hörs!
Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Advertisement
=> Schwedenkalender 2025 - Vorschaubilder und Bestellmöglichkeit beim Klicken auf dieses Bild:



Mona-Linnea
Beiträge: 912
Registriert: 26. Januar 2009 20:34
Hat sich bedankt: 16 Mal
Danksagung erhalten: 14 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Mona-Linnea »

Haha, maggan, jag håller med dig vad angår mjölkchokladen.. man glömmer alla goda föresatser när man står i affären..
Men vi skulle ta det lugnt o njuta av sköna saker då o då, eller hur : -)
M-Lin
viljaovilja
Beiträge: 30
Registriert: 26. Januar 2010 16:53

Re: prata om allt man vill

Beitrag von viljaovilja »

Hej igen!

Ja men...., egentligen så jagar vi ju bara en dröm eller gamla minnen, det är ju bara namnet på varan som är svenskt fortfarande resten är ju uppköpt av antingen Nestlé, Phillipp Morris, Procter&Gamble osv.. Men det är något speciellt, något magiskt att gå in på t.ex. ICA Kvantum vid Kungens Kurva i Stockholm och bara frossa. Ljuset, dofterna, presentationen av varorna gör nästan att man känner en lyckokänsla, min syster brukar nästan jämt skratta ihjäl sig när hon ser mitt ansiktsuttryck när vi går in där. Tiden står still, och det måste man ju ha gott om när man åker dit, och min syster stönar igen...., Jag flyger ju självklart till Stockholm, och jag kommer aldrig att glömma julen 2008. Jag hade lagt den underbara Prästosten, Kalles + smöret i handbagaget, och i kontrollen tog man ifrån mig det. Han bara tog det, vandrade iväg till soptunnan, lyfte locket och....., SLÄNGDE BORT DET!!! Jag trodde jag skulle svimma!! Jag frågade honom om han visste om vad han gjorde, han flinade och nickade, och mitt hjärta grät..., Jag frågade om han inte kunde ta med det hem till sin familj så att åtminstone någon fick glädje av det. Men icke sa Nicke, det fick de inte sa han, men han skulle gärna ha velat.

Ha det bra i vårsolen!!
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

är inte vi människor lite knepiga??? :D

ni köper mjölkschoklad när ni kommer till Sverige och jag köper Lindt när jag kommer till Tyskland....

Men kan ni förklara vad som är so speciellt med Bregott eller smör här? Förutom saltet.

i regel är det ju dom enkla grejor man saknar, "fint" mat är oftast lika överallt. Min gubbe skulle säkert också sakna Kalles om han skulle bo utomlands. Jag däremot skulle säkert sakna alla olika sillinläggningar om jag skulle bo igen i Tyskland.
Mona-Linnea
Beiträge: 912
Registriert: 26. Januar 2009 20:34
Hat sich bedankt: 16 Mal
Danksagung erhalten: 14 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Mona-Linnea »

..men det är ju roligt om man kan se fram emot vissa saker när man besöker ett annat land.. kanske är det bara en liten "förtrollning", vem vet.. :-)
M-Lin
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Mona-Linnea hat geschrieben:..men det är ju roligt om man kan se fram emot vissa saker när man besöker ett annat land.. kanske är det bara en liten "förtrollning", vem vet.. :-)
Ja visst, både min sambo och jag älskar att handla i andra länder.
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej!

@viljaovilja -¨" i kontrollen slängde han allt det goda" - varför i hela världen? Får man inte ha ost i handbagaget? Det har jag faktiskt inte vetat om och aldrig hört heller för den delen. Eller får man inte ta in ost till Tyskland alls? Och Kalles och smör inte heller?

Jag går också jättegärna och tittar/handlar utomlands, speciellt saluhallar, en fröjd för ögat med alla spännande grönsaker och frukter i många olika färger. Härliga motiv att fotografera.

@Framsidan - jag vet faktiskt inte vad som är så speciellt med Bregott eller smör förutom saltet, själv duger vanligt margarin för min del.
Min tyske man saknar framförallt det tyska ölet när han är utomlands.

Trevlig helg!
Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
viljaovilja
Beiträge: 30
Registriert: 26. Januar 2010 16:53

Re: prata om allt man vill

Beitrag von viljaovilja »

Hej!

Nej, det får man inte ha i handbagaget, pga att man lätt kan trycka in och gömma sprängmedel el. lik. i detta, speciellt efter den 11 sept. har kontrollerna blivit vädigt hårda. Jag skällde som en bandhund och min man var den som fick lida mest. Han reser jorden runt i sitt yrke, så jag tyckte att han borde veta sånt...., Stackarn, men idag skrattar vi åt eländet:)) Bregott och smör från Sverige är i dagens läge verkligen onödigt att släpa med sig, allt det finns att köpa här också. Det heter inte Bregott här utan "Skaergarden" eller något liknande. Bregott är egentligen inte margarin! Bregott innehåller bara grädde, rapsolja och salt, men det gör den så speciell! Abbas olika sillsorter finns även den här, Karstadt har ett väldigt fint sortiment.

En trevlig helg!
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej igen!

Ja, det var mycket som blev annorlunda efter den 11 september.
Ibland kan man undra hur pålitliga de där kontrollerna egentligen är, jag menar de man går igenom när man tagit av sig jacka, skärp o dyl. Ibland piper de, ibland inte. Sist jag flög hade jag fortfarande min metallskena i benet och det pep som 17. Jag berättade vad det var, men ingen tittade efter om det inte var en pistol jag hade gömt i byxbenet. Jag ser för mesig ut antagligen.... På flygplatserna speciellt utomlands har jag fått för mig att det piper mindre än här och man vinkas igenom ganska snabbt.

Trevlig vecka med förhoppningsvis mycket vårsol :daisy:
Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

Hej tillsammans!
Jag är tyska och bor i tyskland. Men jag MÅSTE har olika svenska livsmedel också här i tyskland. t.e. tunnbröd (det går jättebra att frysa), gurkamix, kalles, abbas olika sillsorter, ost, ....
Men vad jag för min del tror är mycket roligare: jag tyckte aldrig om att laga mat (men jag äter väldigt gärna!), men om jag hittar en svensk recept och jag tror det smaka bra, så måste jag laga det, jag kan knappast vänta till jag har möjligheten.
Finns där någon som kan förklara fenomenet?????

@maggan, ML: Vad är det med mjölkchokladen? Finns det någon speciell? jag har aldrig provat.
Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
maggan
Beiträge: 2591
Registriert: 24. November 2009 22:07
Wohnort: Hessen
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 22 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von maggan »

Hej Svipp!

Marabous mjölkchoklad - det finns inget bättre....mmmmmm
Kan du handla på IKEA här i Tyskland.

Fenomenet du beskriver skulle jag tippa på har att göra med att du är "angesteckt vom Schwedenvirus", som tur är är det ju inte farligt och man mår inte illa av det. Vilket man däremot kan göra av för mycket mjölkchoklad....

Trevlig helg allihopa!
Besser als Jahre der Unwissenheit ist ein Tag der Einsicht
Benutzeravatar
Svipp
Beiträge: 774
Registriert: 19. Oktober 2009 17:47
Wohnort: Dalsland
Hat sich bedankt: 23 Mal
Danksagung erhalten: 8 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Svipp »

Tack så mycket, maggan!
Då är jag väldigt lättad att det är inte farligt... :lol:
Nästa gång jag kommer till Ikea eller till Sverige (jag tror det ska vara näst, fastän det är bara i september) ska jag handla Marabous choklad. Jag såg den så ofta, men jag visste inte att den smaka så jättebra, tyvärr.
Ha det bra så länge och hejdå
Heike och Svipp
üffy
Beiträge: 172
Registriert: 20. Dezember 2008 09:23
Wohnort: BS-Nord

Re: prata om allt man vill

Beitrag von üffy »

@maggan: Du kan handla Marabou Choklad på Real.
De har olika choklad från Sverige!!!
Men IKEA har det också.
Jag behöver koppla av
Framsidan
Beiträge: 2609
Registriert: 12. Januar 2009 16:20
Wohnort: vackra västkusten
Hat sich bedankt: 21 Mal
Danksagung erhalten: 45 Mal

Re: prata om allt man vill

Beitrag von Framsidan »

Svipp när jag gick en kvällskurs i Tyskland försökte jag ju att lära mig svenska so fort det bara gick.

Så då abonnerade jag en svensk mattidning, Allt om mat, och försökte laga mat enligt deras recepter. Hjälpte mig mycket.
Benutzeravatar
wölfchen
Beiträge: 759
Registriert: 5. August 2005 09:52
Wohnort: Nordhessen

Re: prata om allt man vill

Beitrag von wölfchen »

Marabous mjölkchoklad ... oh ja, det är jättebra. Jag tycker, du kan handla den ochså på "tegut" här i Tyskland.

Har Marabou också chokladpåskharena?

Uff, ni pratar allt så bra svenska och jag kan inte förstor allting. Den andra kursen på folkhögskolan är avslutad början Mars och jag har inte prata, lesa eller skriva på svenska till idag. Nu jag har glömma så mycket, det går alltid snabbt. Jag vill försöker och komma oftas hit att snacka på svenska.
Antworten

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 1 Gast